Twee weken van wilde dieren, bergen & gezelligheid - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Nicole Maas - WaarBenJij.nu Twee weken van wilde dieren, bergen & gezelligheid - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Nicole Maas - WaarBenJij.nu

Twee weken van wilde dieren, bergen & gezelligheid

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

31 Mei 2014 | Canada, Edmonton

Canada: waar een wc geen bathroom, restroom of toilet is, maar washroom; waar afvalbakken op straat een berenslot hebben; waar belastingen niet inbegrepen zijn bij de winkelprijs; waar vier uur rijden een korte trip is en waar kaas immens duur en niet te eten is. Wanneer ik eind november over mijn reis naar Canada vertel, vraagt negen van de tien mensen mij: ‘Waarom Canada?’. Toentertijd lastig uit te leggen, maar na twee weken in de Canadese Rocky Mountains alles behalve! Onwerkelijk wat ik hier allemaal voor ‘anzichtkaartplaatjes’ tref!
Na mijn trip in de Okanagan Valley en het levendige Revelstoke pak ik de bus naar Banff: een toeristisch maar prachtig plaatsje in een van de grootste nationale parken: in ieder geval, dit is mij verteld. Wanneer ik aankom snap ik niet waarom iedereen zo enthousiast is over de uitzichten en mooie bergen, want er is weinig te zien. Aangekomen in het hostel ontmoet ik echter al meteen een aantal enorm vriendelijke mensen, waarmee ik de rest van mijn verblijf in Banff omga. Ondanks het rustige leven in Revelstoke ben ik uitgeput en duik ik vroeg mijn bed ik. Wanneer ik de volgende dag rondloop rondom Banff en haar natuur begrijp ik meteen waar iedereen het over heeft: de bewolking van gisteren blokkeerde het zicht van de bergen. Daar waar ik de rest van Canada indrukwekkend en prachtig vond, is dit onbeschrijfelijk. Na een dag hiken eindigen we de dag met een gezellige avond uit downtown. Tijdens de wandeling terug naar het hostel, zien we aan de kant van de onverlichte weg twee ogen ons recht aankijken. Na alle waarschuwingen over beren, elanden en wolven is dit enorm schrikken, maar gelukkig blijkt het slechts een hert te zijn. De volgende dag besluit ik een berg op te wandelen en dat resulteert in, jullie raden het al, een prachtig uitzicht. De berg is echter maar klein, wat ik de volgende dag pas merk wanneer ik Sulphur Mountain op loop. Dit is een twee uur durende klim met besneeuwde wandelpaden, waardoor een hoop mensen de gondel omhoog nemen. Het is een uitputtende, maar toffe hike en boven aangekomen ben ik dan ook opnieuw verbaasd over het uitzicht. Ik pak de gondel terug naar beneden en rust daarna uit in warmwaterbronnen, midden in de bergen. Die avond in het hostel maken we er opnieuw een hele gezellige avond van: het is open mic avond, wat na een aantal ‘happy rums’ tot prachtige klanken leidt.. De volgende dag lopen we met z’n alle naar een zeeblauw meer, wat een wandeling van meer dan 2 uur enkele reis is. Gelukkig komen we halverwege mensen uit het hostel tegen die ons in twee ritten naar het meer brengen. Ook de weg terug heb ik geluk: samen met een Duitser besluiten we nog een ander meer te gaan bekijken. Dit blijkt echter verder weg dan verwacht, dus liften we samen terug. Deze avond eindigt opnieuw in de club en met pizza: met vele gezellige avonden uit en prachtige wandelingen was Banff dan ook een groot feest. Overdag omringd door natuur met prachtige hikes en de avond doorbrengen met alle toffe mensen die ik hier ontmoet heb. De dag daarna doe ik weinig en besluit ik samen met een Britse ‘een blokje om’ te gaan: 4 uur lang wandelen we de natuur en het is een geweldig gevoel dat dit zomaar even kan. Terug in het hostel komen we opnieuw de rest tegen en komt ‘the cinnamon challenge’ ter sprake. Ik ben niet vies van een uitdaging, want zo erg kan een lepel kaneel toch niet zijn? Inmiddels weet ik wel beter…
De rest van mijn verblijf hike ik veel rondom het dorp, loopt er een elk in de achtertuin van het hostel en zien we een kudde ‘mountain sheep’ wanneer we een andere berg op wandelen. We sluiten mijn verblijf in Banff af met een kroegentocht. De volgende ochtend heb ik, net als in Vancouver, moeite om weg te gaan, maar vertrek in de middag naar het dorpje ‘Lake Louise’. Wanneer ik hier aankom en wat boodschappen doe, stuit ik op een Duitser die ik drie weken geleden in de Okanagan Valley ontmoet heb. Samen met hem en zijn vriend bekijk ik Lake Louise, welke nog steeds bevroren, maar mooi is. Aangekomen in het hostel zie ik een Quebeccer die ik in Banff ontmoet heb en samen met haar spendeer ik de rest van mijn tijd in Lake Louise. De volgende dag bezoeken we een ander meer en loop ik een trail langs de rivier. Wanneer ik terug in het hostel kom en met wat mensen daar praat, blijkt er een grizzly in het dorp gespot te zijn: precies waar ik alleen rondgelopen heb rond dezelfde tijd. Diezelfde avond heeft het hele dorp geen stroom, wat tot een gezellige avond met haardvuur en bordspellen leidt. Een goed contrast na de avonden in Banff!
De volgende dag pak ik een touringbus die door de twee grootste nationale parken leidt van Canada: Banff- en Jasper National Park. Wanneer ik het busje in stap, zit het vol met 55+ers.. De rit is echter prachtig en we stoppen veel: voor beren en op mooie plekken, waaronder de Athabasca Gletsjer. Wanneer ik hier in de rij sta, ontmoet ik de groep waarmee ik in Banff omga: zo vreemd maar enorm tof hoeveel mensen ik zomaar even opnieuw tegen het lijf loop. We gaan de berg op met een daarvoor speciaal bestemde bus en genieten van de pracht hiervan. Daarna stap ik weer in mijn bus en aan het einde van de dag kom ik aan in Jasper. Hier ontmoet ik een Zwitser waarmee ik de volgende dag door de natuur hike. Aan het einde van de dag raak ik aan de praat met twee Quebeccers en we besluiten met z’n drieën een auto te huren de volgende dag: een van de beste ideeën tijdens de trip. Ik ben de enige die mag rijden en daar ben ik stiekem heel blij mee, want wat een geweldige ervaring om door de immense Rocky Mountains te rijden. Iedere bocht geeft een nieuw uitzicht en ik stop dan ook regelmatig voor een beer, elk, watervallen, bergen ed.(wat aan het einde volgens mij tot enige irritaties bij de dame op de achterbank leidt). We rijden naar een prachtig blauw meer, de hoogste berg van de Rocky Mountains (Mount Robson), bezoeken het prachtige Maligne Canyon en sluiten onze dag af in warmwaterbronnen, waarna er 400 km op de teller staat. Onderweg zien we opnieuw een aantal beren van verrassend dichtbij (+- een meter) en een elk. Wanneer je in Canada op de snelweg rijdt, zie je regelmatig een rij auto’s langs de kant en dan weet je genoeg: wildlife! Een geweldige ervaring en een prachtige afsluiter van mijn verblijf in de rockies. Ik verruil de prachtige rockies in voor het stadleven in de priaries van Alberta. Vanochtend vroeg ben ik namelijk om 7 uur vertrokken naar het zonnige Edmonton: de hoofdstad van de provincie Alberta (het Texas van Canada). Mijn voorlaatste stop alweer, voordat ik terug vlieg vanaf Calgary…

  • 01 Juni 2014 - 09:27

    Moeders:

    Wat een mooi gebied ben je ingegaan. Prachtig. Geniet nog maar even want over een paar daagjes halen we je alweer op van schiphol. XXX

  • 01 Juni 2014 - 09:44

    Miranda:

    whauw nicole.....wat een geweldig avontuur ook weer daar in de rocky's. Kan best geloven dat je moeite hebt met al dat moois achter te laten. Mooi verslag weer. Geniet er nog even van....tijd gaat snel als het super,geweldig,fantastisch is en alles loopt op rolletjes. Veel plezier nog en we zien je weer snel. Groetjes!!!

  • 01 Juni 2014 - 14:05

    Opa En Mien:

    Hey Nicole

    wat mooi allemaal ...........geniet er nog maar even van we zien je zo weer terug in holland

    groetjes van opa en mien

  • 01 Juni 2014 - 16:03

    Lieke:

    Ha Nicole! Wie had ooit gedacht dat jij blij zou worden van autorijden?
    Zo te lezen heb je weer heel veel mooie, indrukwekkende plekken gezien. Geniet nog van de laatste paar dagen in Canada! Tot snel.

  • 01 Juni 2014 - 18:29

    Manouk:

    Nicoleeeeee, wauw wauw wauw. Wat begint het bij mij ook weer te kriebelen om erop uit te gaan als ik al die mooie verhalen van je lees. Geniet, geniet, geniet en ik kom heel snel als je leuke, mooie, grappige, enthousiaste verhalen en foto's luisteren/bekijken.
    Heel veel liefs, xx

  • 01 Juni 2014 - 19:07

    Joke:

    Hallo Nicole het was weer een mooi verslag en ook weer mooie foto,s .Het is elke keer weer genieten van je verhalen .Als ik het over mocht doen (weer 18/20 jaar zijn)zou ik het wel weten ,maar geniet nog maar van alles veel plezier en tot gauw groetjes Joke

  • 02 Juni 2014 - 23:08

    Helma:

    Hoi Nicole, zo wat een avontuur dit vergeet je nooit meer.
    ik heb alles in en keer gelezen was verrast hoe fijn jij schrijft over je avonturen.
    geniet er nog van. tot snel groetjes Helma

  • 04 Juni 2014 - 22:29

    Lieke (maas):

    Nooit geweten dat jij zo lekker schrijft en van hikem houd.
    Moest lachen over je auto avontuur, in Australische was dat ook in mijn laatste week en was zo fijn en gaaf. Bijzonder en fijn, grappig dat 1 van de medepassagiers je stops niet zo kon waarderen : p. Safe Travels, super ervaring!' Nagenieten zo lang mogelijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 10085

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 05 Juni 2014

West-Canada 2014

Landen bezocht: